Section 88 IPC in Hindi

 Section 88 IPC in Hindi and English


Section 88 of IPC 1860:- Act not intended to cause death, done by consent in good faith for person's benefit -

Nothing which is not intended to cause death, is an offence by reason of any harm which it may cause, or be intended by the doer to cause, or be known by the doer to be likely to cause, to any person for whose benefit it is done in good faith, and who has given a consent, whether express or implied, to suffer that harm, or to take the risk of that harm.

Illustration -

A, a surgeon, knowing that a particular operation is likely to cause the death of Z, who suffers under a painful complaint, but not intending to cause Z's death and intending in good faith, Z's benefit performs that operation on 2, with Z's consent. A has committed no offence.


Supreme Court of India Important Judgments And Case Law Related to Section 88 of Indian Penal Code 1860:

Dr. Suresh Gupta vs Govt. Of N.C.T. Of Delhi & Anr on 4 August, 2004

Dahyabhai Chhaganbhai Thakker vs State Of Gujarat on 19 March, 1964

Bajwa & Ors vs State Of U.P on 6 March, 1973

Kusum Sharma & Ors vs Batra Hospital &Med.Research on 10 February, 2010

B. Jagdish vs State Of A.P. & Anr on 16 December, 2008

P.B.Desai vs State Of Maharashtra & Anr on 13 September, 2013

Kusum Sharma & Ors vs Batra Hospital &Med.Research on 10 February, 2010

Baladin And Ors. vs State Of Uttar Pradesh on 18 October, 1955

Somappa Vamanappa Madar And ... vs State Of Mysore on 24 April, 1979

K. M. Nanavati vs State Of Maharashtra on 24 November, 1961


आईपीसी, 1860 (भारतीय दंड संहिता) की धारा 88 का विवरण - किसी व्यक्ति के फायदे के लिए सम्मति से सदभावपूर्वक किया गया कार्य जिससे मृत्यु कारित करने का आशय नहीं है -

कोई बात, जो मृत्यु कारित करने के आशय से न की गई हो, किसी ऐसी अपहानि के कारण नहीं है, जो उस बात से किसी ऐसे व्यक्ति को, जिसके फायदे के लिए वह बात सद्भावपूर्वक की जाए और जिसने उस अपहानि को सहने, या उस अपहानि की जोखिम उठाने के लिए चाहे अभिव्यक्त चाहे विवक्षित सम्मति दे दी हो, कारित हो या कारित करने का कर्ता का आशय हो या कारित होने की संभाव्यता कर्ता को ज्ञात है |

दृष्टांत -

क, एक शल्य चिकित्सक यह जानते हुए कि एक विशेष शल्यकर्म से य को, जो वेदनापूर्ण व्याधि से ग्रस्त है, मृत्यु कारित होने की संभाव्यता है, किन्तु य की मृत्युकारित करने का आशय न रखते हुए और सद्भावनापूर्वक य के फायदे के आशय से, य की सम्मति से, य पर वह शल्यकर्म करता है। क ने कोई अपराध नहीं कया है।


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