Section 339 IPC in Hindi and English

 

Section 339 IPC in Hindi and English



Section 339 of IPC 1860:-Wrongful restraint -

Whoever voluntarily obstructs any person so as to prevent that person from proceeding in any direction in which that person has a right to proceed, is said wrongfully to restrain that person. 

Exception - The obstruction of a private way over land or water which a person in good faith believes himself to have a lawful right to obstruct, is not an offence within the meaning of this section.

Illustration -

A obstructs a path along which Z has a right to pass. A not believing in good faith that he has a right to stop the path. Z is thereby prevented from passing. A wrongfully restrains Z.




Supreme Court of India Important Judgments And Case Law Related to Section 339 of Indian Penal Code 1860:

Bipin Behari Sarkar And Another vs The State Of West Bengal on 19 September, 1958

Sajjan Kumar vs C.B.I on 20 September, 2010

Rajinder Singh Katoch vs Chandigarh Administration & Ors on 12 October, 2007

Keki Hormusji Gharda & Ors vs Mehervan Rustom Irani & Anr on 13 May, 2009

Mrs. Rupan Deol Bajaj & Anr vs Kanwar Pal Singh Gill & Anr on 12 October, 1995

Yakub Abdul Razak Memon vs State Of Maharashtra Th:Cbi on 21 March, 2013

The State vs Hiralal Girdharilal Kothari, on 30 November, 1959

Ms. Vijay Kumari Magee vs Smt. S.M. Rao And Others on 11 January, 1996

In Re: Relating To Crl vs Union Of India & Ors on 25 August, 2009

Surta And Ors. vs State Of Haryana on 12 February, 1971




आईपीसी, 1860 (भारतीय दंड संहिता) की धारा 339 का विवरण -सदोष अवरोध -

जो कोई किसी व्यक्ति को स्वेच्छया ऐसे बाधा डालता है कि उस व्यक्ति को उस दिशा में, जिसमें उस व्यक्ति को जाने का अधिकार है, जाने से निवारित कर दे, वह उस व्यक्ति का सदोष अवरोध करता है, यह कहा जाता है।  

अपवाद - भूमि के या जल के किसी प्राइवेट मार्ग में बाधा डालना जिसके संबंध में किसी व्यक्ति को सद्भावपूर्वक विश्वास है कि वहां बाधा डालने का उसे विधिपूर्ण अधिकार है, इस धारा के अर्थ के अन्तर्गत अपराध नहीं है।

दृष्टांत -

क एक मार्ग में, जिससे होकर जाने का य का अधिकार है, सद्भावपूर्वक यह विश्वास न रखते हुए कि उसको मार्ग रोकने का अधिकार प्राप्त है, बाधा डालता है। य जाने से तद्द्वारा रोक दिया जाता है। क, य का सदोष अवरोध करता है।



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