Section 28 IPC in Hindi and English

 Section 28 IPC in Hindi and English


Section 28 of IPC 1860:-“Counterfeit” –

A person is said to "counterfeit" who causes one thing to resemble another thing, intending by means of that resemblance to practise deception, or knowing it to be likely that deception will thereby be practised.

Explanation 1 - It is not essential to counterfeiting that the imitation should be exact.

Explanation 2 - When a person causes one thing to resemble another thing, and the resemblance is such that a person might be deceived thereby, it shall be presumed, until the contrary is proved, that the person so causing the one thing to resemble the other thing intended by means of that resemblance to practise deception or knew it to be likely that deception would thereby be practised


Supreme Court of India Important Judgments Related to Section 28 of Indian Penal Code 1860: 

The State Of Uttar Pradesh vs Hafiz Mohammad Ismail Andhafiz ... on 9 February, 1960

Kaushik Chaterjee vs State Of Haryana on 30 September, 2020

K. Hashim vs State Of Tamil Nadu on 17 November, 2004

Pfizer Ltd vs Mazdoor Congress & Ors on 16 August, 1996

Kamalanantha And Ors vs State Of Tamil Nadu on 5 April, 2005

Naresh Giri vs State Of M.P on 12 November, 2007

Duryodhan Rout vs State Of Orissa on 1 July, 2014

Mohd. Arif @ Ashfaq vs The Reg. Supreme Court Of India & on 2 September, 2014

Raj Kumar Singh vs State Of Bihar & Ors on 26 September, 1986

Amba Prasad vs Abdul Noor Khan And Ors on 17 April, 1964


आईपीसी, 1860 (भारतीय दंड संहिता) की धारा 28 का विवरण -“कूटकरण” -

जो व्यक्ति एक चीज को दूसरी चीज के सदृश इस आशय से करता है कि वह उस सदृश से प्रवंचना करे, या यह संभाव्य जानते हुए करता है कि तद्द्वारा प्रवंचना की जाएगी, वह 'कूटकरण' करता है, यह कहा जाता है।

स्पष्टीकरण 1 - कूटकरण के लिए यह आवश्यक नहीं है कि नकल ठीक वैसी ही हो।

स्पष्टीकरण 2 - जबकि कोई व्यक्ति एक चीज को दूसरी चीज के सदृश कर दे और सदृश ऐसा है कि तद्द्वारा किसी व्यक्ति को प्रवंचना हो सकती हो, तो जब तक कि तत्प्रतिकूल साबित न किया जाए, यह उपधारणा की जाएगी कि जो व्यक्ति एक चीज को दूसरी चीज के इस प्रकार सदृश बनाता है उसका आशय उस सदृश द्वारा प्रवंचना करने का था या वह यह संभाव्य जानता था कि एतद्वारा प्रवंचना की जाएगी। 


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